KF XR 갤러리 기획전
KF XR GALLERY SPECIAL EXHIBITION
K=XY: 시공의 너머
K=XY: TRANSCENDING TIME AND SPACE
2023/11/27 - 2024/3/30
- 강승표 Kang Seungpyo
- 안정주 An Jungju
- 유상현 Yoo Cooper
- 이수경 Yeesookyung
- 이이남 Lee Leenam
- 임흥순 X 모모세 아야 IM Heung-soon X MOMOSE Aya
- 전소정 Jun Sojung
- 정화용&백남준 Jung Hwayong & Nam June Paik
서울특별시 중구 을지로5길 26 미래에셋센터원빌딩 서관 1층 | KFXR 갤러리
1F MIRAE ASSET CENTER1, 26, EULJI-RO 5-GIL, JUNG-GU, SEOUL | KF XR Gallery
주최 Host : 한국국제교류재단 Korea Foundation
협력 Cooperation : 문화재청, 한국문화재재단, 한국예술종합학교 AT랩
주최 HOST : 한국국제교류재단 KOREA FOUNDATION
협력 COOPERATION : 문화재청, 한국문화재단, K ARTS,
KF XR 갤러리 기획전
KF XR Gallery Special Exhibition
K=XY: Transcending Time and Space
한국국제교류재단은 2023년 11월 27일부터 2024년 3월 30일까지 KFXR 갤러리에서 기획전 《K=XY: 시공의 너머>를 개최한다. 동전시는 전 세계가 주목하고 있는 한국 문화 (Korea Culture)에 관한 뜨거운 관심을 국제 교류 차원에서 고찰하고, 시공을 초월한 소통과 교류의 의미를 제고하는 실감형·미디어아트 전시이다. 더불어 'K-컬쳐' 혹은 'K'로 수식되는 현상들을 단일한 한국성 혹은 민족주의적 관점을 넘어서 그간의 국제 교류 역사 속에서 한국과 관계 맺은 다양한 국가들과의 관계'를 토대로 발생한 다양성을 포괄한 글로벌 담론으로 읽어내고자한다.
이를 위해 전시는 시간과 공간이라는 두 개의 축을 토대로한다. 시간의 관점에서는 한국전통 소재를 디지털 실감형 신기술을 통해 현대적으로 재해석해 과거와 현재가 교차하는 새로운 관점들을 생성하는 작업들을 선보인다. 이를 통해 쉽게 접하기 어려운 전통문화예술 요소를 실감형콘텐츠를 통해 입체적으로 체험하는 기회를 제공한다. 공간의 관점에서는 글로벌 관점을 바탕으로 쌍방 교류, 문화 교류, 문화 번역, 혼성성 등의 중요한 국제교류 담론들을 주제로 한 작업들을 통해 K-컬쳐가 포괄한 다양성과 인류 보편적 가치를 강조한다. 아울러 K라는 용어를 범주화하고 정의하기보다, XY와 같은 미지수의 조합으로 두어 해석의 여지와 무한한 가능성을 열고 지속가능한 확장적 기호가 되기를 희망한다.
2024년은 비디오아트의 선구자 백남준이 최초의 인공위성 텔레비전 쇼 <굿모닝 미스터오웰)을 전세계에 선보인 지 40년이 되는 기념비적인 해이다. 그는 일찍이 "20세기를 인류가 자연을 정복하는 시대라고 한다면 21세기는 자연과 인류가 전자매체를 매개로 공생하는 세기가 될 것이다"라고 말하며 디지털 기술을 통해 '소통'의 지평이 확장되고 전통과 현대, 동양과 서양, 인간과 기술의 경계 간의 장벽 없는 교류와 공존에 관해 예언한 바 있다. 백남준의 작품 2점을 함께 선보이는 이번 전시 또한, 디지털 신기술을 활용한 실감형 콘텐츠와 미디어 아트 등을 통해 전세계적으로 주목받고 있는 한국의 미래지향적 비전을 한층 더 입체적으로 제시하고 시공간의 물리적 제한을 넘어서는 초국가적 공감과 교감의 기회를 제공하고자 한다.
The Korea Foundation (KF) is pleased to present the special exhibition K=XY: Transcending Time and Space at the KF XR Gallery from November 27, 2023 to March 30, 2024. This immersive media art exhibition reflects on the global fascination with Korean culture from an international exchange perspective. It aims to enhance understanding of communication and exchange, moving beyond the constraints of time and space. In this way, it seeks to interpret henomena often described as “K-culture,” other s starting with “K-," and the global rise of Korean cultural influence-not merely as singular representations of Korean identity or nationalism, but as a global discourse enriched by a diversity emerging from Korea's historical international exchanges with various countries.
The exhibition is structured around two main axes: time and space. Through the lens of time, it features artworks that contemporaneously reinterpret traditional Korean materials using cutting-edge digital immersive technologies. These pieces forge new vistas where the past and present converge, offering visitors a vivid, tangible experience of traditional cultural and artistic elements. In terms of space, the exhibition simultaneously underscores the diversity and universal values inherent in K-culture. It presents a selection of works that engage with pivotal themes in international exchange discourse, such as mutual and cultural exchange, cultural translation, and hybridity. Eschewing rigid categorization or definition of the term "K," the exhibition instead opts for an open-ended approach, inviting interpretations of boundless possibilities, much like the combination of the variables X and Y.
The year 2024 marks a landmark moment: the 40th anniversary of pioneering video artist Nam June Paik's groundbreaking global satellite television broadcast, Good Morning, Mr. Orwell. Paik once envisioned “a future where, in contrast to the 20th century's conquest of nature, the 21st century would embrace a symbiotic coexistence with nature facilitated by electronic media." His insights about the expansion of the horizon of 'communication' through digital technology, envisioning seamless exchanges and coexistence without barriers between tradition and modernity, East and West, and the boundaries between humans and technology. By showcasing two of Paik's seminal works, this exhibition seeks to present Korea's forward-looking vision that has captured global attention. It aims to foster transnational empathy and connection, leveraging advanced digital technologies, immersive content, and media art to transcend the traditional confines of time and space.
- 1. 과거와 현재의 초월적 조우 (X=시간 Time) Transcendent Encounters of Past and Present (X= Time)
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이이남, <신-몽유도원도>
Lee Leenam, New-Mongyudowondo
2018
싱글채널비디오, 컬러, 사운드, 9'59"
Single-channel video, color, sound, 9'59"
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강승표, < 씻김 >
Kang Sengpyo, Ssitgim
2023
6DoF, 360도 VR
6DoF, 360-Degree VR
-
유상현, < 맹인검객 심학규 >
Yoo Cooper, SIM: The Blind
2020
360도식 비디오 VR 360-Degree video VR
-
< 단이전: 미인도 이야기 >
DANI: The Portrait of Beauty
2023
한국문화재재단 제작, 유상현 감독
Korean Cultural Heritage Foundation presents, Directed by Yoo Cooper
6DOF VR 6DOF VR
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2. 글로벌 차원에서의 장벽 없는 소통과 교류 (Y= 공간 Space)
Barrier-Free Communication and Exchange
on a Global Scale (Y = Space)
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이수경 < 너에게만 속삭인다 >
Yeesookyung < Whisper Only to You >
2019
싱글채널비디오, 컬러, 사운드, 9'30"
Single-channel video, color, sound, 9'30"
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전소정, 안정주 < 오토매틱 오토매티 >
Jun Sojung, An Jungju < Automatic Autonomy >
2020
싱글채널비디오, 컬러, 사운드, 4K, 15'
Single-channel video, color, sound, 4K, 15'
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임흥순 x 모모세 아야, < 교환일기 >
IM Heung-soon x MOMOSE Aya, Exchange Diary
2015-2018
국립현대미술관, 도쿄국립신미술관 제작지원 ⓒ임흥순x모모세 아야
Supported by the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (MMCA)
and the National Art Center, Tokyo (NACT) ⓒ IM Heung-soonx MOMOSE Aya
싱글채널 FHD 비디오 (스마트폰), 컬러, 사운드, 64'
Single-channel FHD video (smartphone), color, sound, 64'
*본 작품은 하루 한 번, 오후 4시에 상영됩니다.
*This video screened once a day at 4 p.m.
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전소정, <달의 궤도> Jun Sojung, Moon Orbit
2021
싱글채널 비디오, 투명 OLED, 18' 33
Single-channel video, OLED.Transperant, 1833"
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3. 공감과 교감의 무한한 확장 (K=XXY)
Infinite Expansion of Empathy and Connection (K = XXY)
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백남준, <새장 속 케이지> Nam June Paik, Cage in Cage
1990
혼합매체, 43x33cm
Mixed media, 43x33cm
사진제공: 두손갤러리
Image Courtesy: Duson Gallery
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백남준, Nam June Paik, TV Rodin (Le Penseur)
1976-1978
TV 모니터, 청동 조각, 비디오 카메라 삼각대
TV monitor, bronze sculpture, video camera, tripod
Edition 7/12
132×110×50 cm
사진제공: 두손갤러리
Image Courtesy: Duson Gallery
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정화용, <만트라>, 2016
Jung Hwayong, Mantra, 2016
16K 비디오, 10'20"
16K video, 10'20"
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인터랙티브 한복 체험 콘텐츠 Interactive Experience Hanbok
인터랙티브 콘텐츠
Interactive content
고구려 시대부터 조선 시대 그리고 현대에 이르기까지의 다채로운 우리 고유의 아름다운 복식을 입어보는 미디어 인터랙티브 가상 체험 콘텐츠 재단법인 아름지기와 전통문화연구소 온지음이 한복 제공으로 협력했다. 더불어 아름지기의 2023년 기획전에서 현대적으로 재해석한 특별한 한복을 가상세계에서 자유로이 입어볼 수 있는 기회를 제공한다.
콘텐츠 협력: 재단법인 아름지기, 전통문화연구소 온지음, 크리스티나 김
This interactive virtual experience invites participants to don an array of exquisite hanbok (traditional Korean attire) from various historical eras, including the Goguryeo and Joseon Dynasties, up through contemporary times. The Arumjigi Culture Keepers Foundation and the ONJIUM-The Research Institute for Korean Cultural Heritage collaborated, providing actual clothes for this project. In addition, this content offers an opportunity to freely try on specially reinterpreted modern hanboks from Areumjigi's 2023 exhibition in the virtual world. Clothes provided by the Arumjigi Culture Keepers Foundation, the ONJIUM- The Research Institute for Korean Cultural Heritage, and Christina Kim
KF x 한국예술종합학교 공공미디어 프로젝트
KF x Korea National University of Arts Public Media Project
KF와 한국예술종합학교 AT Lab이 협력하여 진행하는 서브 전시로, 한국예술종합학교 산학협력프로젝트 수업을 수강하는 젊은 작가들이 K-컬쳐 관련 동시대 이슈들을 실감형 컨텐츠로 풀어낸다. KF 차세대 전문가를 위한 한국미술 워크숍 참여자, 한국외국어대학교 외국인 학생들이 협력한 이 프로젝트는 전시 기간 내 순차적으로 공개될 예정이다. K컬쳐에 대한 우리의 생각, 우리의 경험, 우리의 시선들이 우리를 바라보는 외부의 시선과 결합되어 새로운 '우리'가 되는 경험을 선사한다.
An extension of the main exhibition, this project is a collaborative venture by the KF and the Korea National University of Arts' AT Lab, showcasing works by young artists from the university's industry-academic cooperation project. Addressing contemporary issues related to K-culture through immersive content, the project has been developed in collaboration with participants from the KF's 2023 Next Generation Korean Art Workshop as well as international students from Hankuk University of Foreign Studies. It will be unveiled progressively during the course of the exhibition, providing a platform for merging internal and external perspectives on K-culture into a new collective identity.